مخازن آب شرب کامپوزيت
2023-03-01
مخازن فایبرگلاس و هر آنچه که باید در مورد آنها بدانیم
2023-03-06
مخازن آب شرب کامپوزيت
2023-03-01
مخازن فایبرگلاس و هر آنچه که باید در مورد آنها بدانیم
2023-03-06
نمایش همه

 مهمترین انواع تابلو برق که باید بشناسید

مهمترین انواع تابلو برق که باید بشناسید

تابلو برق از مهمتربن سیستم های برقی است که کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارد. با استفاده از این نوع سیستم می توان میان قطعات برقی ارتباط منظم و درستی ایجاد کرد. از تابلو برق در کارخانه های صنعتی، ایستگاه های مبدل، ایستگاه های برق و پالایشگاه ها استفاده می شود. در این بخش می خواهیم شما را با تعریف تابلو برق و مهم ترین انواع تابلوبرق که باید بشناسید آشنا کنیم.

 تابلوبرق چیست؟

تابلوبرق نوعی محفظه است که درون آن قطعات و تجهیزات کنترل برقی قرار دارند. محفظه از تمامی قطعات و تجهیزات درون آن محافظت می کند و مانع از برق گرفتگی می شود. محفظه تابلوبرق از جنس های مختلفی همچون کامپوزیت، فلز و پلی کربنات تولید می شود. تجهیزات داخلی تابلوبرق با توجه به کاربرد آن متفاوت است.

 تجهیزات داخل تابلوبرق

در داخل محفظه تابلوبرق تجهیزات بسیاری قرار دارند. از جمله تجهیزات درون آن می توان به دستگیره ها، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی، سوئیچ ها اشاره کرد که با فاصله منظمی از یکدیگر روی ردیف های عایق بندی شده قرار گرفته اند. به همین دلیل تعمیر، کنترل و تعویض آن ها بسیار آسان است.

 کاربردهای تابلوبرق

تابلوبرق دارای کاربردهای بسیاری است. از جمله کاربردهای این نوع سیستم برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.محافظت کامل از تجهیزات داخل محفظه تابلوبرق در برابر شرایط آب و هوایی مختلف

۲.جلوگیری از نشتی جریان برق به دلیل داشتن قطع کننده های مدار و فیوز

۳.مانع از ایجاد شوک الکتریکی و برق گرفتگی

۴.تامین انرژی الکتریکی لازم

۵.تقسیم برابر برق میان تجهیزات و قطعات مختلف

 ویژگی های تابلوبرق

تابلوبرق دارای ویژگی های بسیاری است.از جمله ویژگی های آن عبارتند از:

۱.تعمیر، کنترل و تعویض آسان قطعات و تجهیزات برقی به آسانی

۲.استفاده از سیستم الکتریکی با هزینه کمتر

۳.امکان کنترل دقیق و مطمعن سیستم برقی

۴.افزایش ایمنی موجودات زنده و سیستم

 انواع تابلوبرق

تابلوبرق دارای انواع مختلف است. این نوع سیستم برقی به دو دسته مختلف تابلو فشار متوسط و تابلو فشار ضعیف تقسیم می شود که هریک دارای ویژگی های مهم هستند.

 تابلو برق فشار متوسط چیست؟

این نوع تابلو برق ها دارای سطح ولتاژ یک تا ۳۶ کیلو ولت هستند و به صورت چند سلولی مونتاژ می گردند. از جمله تجهیزات درون این نوع تابلو برق ها می توان به دژنکتورها یا کلیدهای قدرت، رله، تجهیزات کنترلی، باس بار، کنتاکتورهای فشار متوسط، ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان و ولتاژ، کلیدهای جداکننده زمین اشاره کرد.

 تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

تابلو برق فشار ضعیف با توجه به استاندارد IEC60439-1 تولید می شود. این نوع تابلوبرق ترکیبی از یک و یا چند وسیله قطع و وصل با فشار ضعیف است. این نوع سیستم برقی دارای تجهیزات مختلفی مانند تنظیم کننده ها، کنترلی، محافظتی، نشانگر و اندازه گیری هستند. از تابلو برق فشار ضعیف زمانی استفاده می شود که ولتاژ فشار قوی در پست های ترانس به ولتاژ فشار ضعیف تبدیل شده و تقسیم انرژی الکتریکی صورت می گیرد.

این نوع تابلو برق ها دارای اندازه های استاندارد هستند و با توجه به نیاز خود، دارای دستگاه های اندازه گیری و مدارهای خروجی، کلیدها و فیوزهای متعدد و کلیدهای خودکار هستند. معمولا با توجه به محل نصب خود، از جنس های مختلفی مانند عایق، ورقه های آهنی، چدن تولید می شوند و اشکال متفاوتی به خود می گیرند.تابلو فشار ضعیف خود به سه دسته مختلف تابلوی ایستاده کشویی، تابلوی ایستاده ثابت و تابلوی دیواری تقسیم می شود.

سوال متداول

  1. تابلوبرق چیست؟

تابلو برق یک سیستم برقی است که از یک محفظه فلزی با تجهیزات کنترلی و محافظتی برقی تشکیل شده اشت.

  1. انواع تابلوبرق کدامند؟

از انواع تابلوبرق ها می توان به تابلوبرق های فشار قوی و تابلوبرق های فشار ضعیف اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تابلو برق شالتر

 سخن پایانی

تابلوبرق ها سیستم های برقی هستند که از یک محافظ و تجهیزات برقی درون آن تشکیل شده اند.از این نوع سیستم های برقی در پالایشگاه ها و کارخانه های صنعتی استفاده می شود که دارای انواع مختلف است. در این مقاله با عنوان  مهمترین انواع تابلو برق که باید بشناسید سعی کردیم شما را با ماهیت، ویژگی ها، کاربرد ها و انواع تابلوبرق ها آشنا سازیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد