تابلوهاي برق کامپوزيت
تابلوهاي برق کامپوزيت
2023-02-14
استفاده از مخزن آب کامپوزیتی بهترین انتخاب برای ساخت مخازن خاص
2023-02-18
تابلوهاي برق کامپوزيت
تابلوهاي برق کامپوزيت
2023-02-14
استفاده از مخزن آب کامپوزیتی بهترین انتخاب برای ساخت مخازن خاص
2023-02-18

تابلو برق یک محفظه فلزی است که تجهیزات برقی در آن جا داده می‌شود. هدف از استفاده این وسیله محافظت از تجهیزات برقی و الکترونیکی، کنترل و توزیع صحیح انرژی، تعمیر و نگهداری تجهیزات و حفاظت از ایمنی افراد و تجهیزات عنوان شده است.

ضرورت استفاده از تابلو برق زمانی احساس شد که تجهیزات برقی و الکترونیکی در برابر مشکلات محیطی و خطراتی مانند تغییر جریان برق، افزایش میزان ولتاژ و شوکهای الکترونیکی دچار آسیب شدند. به همین دلیل امروزه تابلو برق ساختمان یکی از تجهیزات ضروری محسوب می‌شود.

شالتر چیست؟

شالتر کامپوزیتی (پانل کامپوزیتی) قطعه‌ای است که از پلیمرهای پُلی اِستر، وینیل استر و یا از ترکیب با الیاف شیشه به میزان ۲۸ درصد وزنی و با حداقل ابعاد ۵۰ *۸۰ سانتی‌متر تولید شود. تمامی ورق‌های کامپوزیتی SMC شالتر برق، در ابعاد و اندازه مورد نظر قابلیت سفارشی سازی دارند.

پس از آن با آزمون‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، ضربه، مقاومت حرارتی، عایق بودن و جذب آب مطابق با استانداردهای روز دنیا ارزیابی شده و در نهایت نتایج این تست‌ها به مشتری ارائه می‌شود.

انواع تابلو برق شالتر

 تابلو برق شالتر چیست؟

تابلو برق شالتر آن دسته از تابلوهایی هستند که عموما جهت نصب در خیابان استفاده می‌شوند. این تابلو از قطعه‌ای به نام شالتر برق کامپوزیتی تشکیل شده است. این قطعه به دلیل داشتن ترکیبات مخصوص می‌تواند در برابر حرارت، نور آفتاب و شرایط محیطی مختلف مقاومت بالایی داشته باشد. همین دلیل سبب شده که از این تابلو در محیط‌های باز استفاده شود.

در پُست‌های توزیع، نوعی ترانسفورماتور وجود دارد که وظیفه این قطعه تغییر سطح ولتاژ است و به آن ترانس توزیع گویند. وظیفه این ترانس کاهش سطح ولتاژ تا سطح مورد نیاز است. در این پست‌های توزیع، یک تابلو برقی به عنوان تابلو برق شالتر در خروجی قرار دارد و برق را به بخش‌هایی که احتیاج است می‌رساند.

این تابلوهای برق از ایمنی بالایی برای نصب در همه محل‌ها برخوردار هستند، به همین علت هیچ گونه نگرانی از جهت برق گرفتگی وجود ندارد.

همانگونه كه عنوان شد در تولید این تابلو برق از ورق کامپوزیتی استفاده شده است. ابعاد این ورق‌ها به درخواست مشتریان تعیین می‌شود. تولید کنندگان، این ورق را با استفاده از تست‌های مختلف بررسی می‌کنند و سپس از آنها در طراحی و تولید تابلو برق استفاده می‌نمایند.

اگر در خیابانها و یا در کارخانه‌ها دقت کرده باشید، تابلوهایی در زیر ترانس‌های برق قرار گرفته‌اند که در رنگ بدنه این تابلوها از پودر الکترواستاتیک استفاده شده است. این تابلوها دارای یک کلاهک دو طرفه بوده که از آن در برابر نفوذ آب محافظت می‌کند. در زیر این تابلوها از پایه‌های بتنی برای فاصله گرفتن از سطح زمین و عبور کابل استفاده شده است.

تابلو برق شالتر

مشخصات تابلو برق شالتر

تابلو برق شالتر با توجه به ابعاد آن، به شکل آماده نیز قابل عرضه است و باید توسط اداره برق تایید شوند. در تولید این تابلو برق‌ها از ورق کامپوزیتی و ورق فولادی استفاده می‌شود، انتخاب نوع ورق بستگی به نوع منطقه دارد. این مورد بسیار مهم است که در ساخت بدنه این تابلو از چه مواد اولیه‌ای استفاده شود. تجهیزات و ماشین‌آلات تولید کننده تابلو برق شالتر باید به آخرین تکنولوژی روز مجهز باشند.

برای تولید بدنه این تابلو در ابتدا باید برش‌ها، متناسب با ابعاد سفارش داده شده انجام شود. سپس باید محل‌های مشخص شده و نواحی داخلی تابلو سوراخکاری شوند. مرحله بعد خم‌کاری بوده و در قدم بعدی این قطعات با استفاده از جوش به هم متصل می‌شوند. در انتهای این مراحل تابلو به محل رنگ‌آمیزی ارسال می‌شود.

در آخرین گام، مونتاژ تابلو طبق ضوابط فنی انجام شده و با پلاستیک‌های حبابدار جهت عرضه به بازار بسته بندی می‌شود. این تابلوها از لحاظ ساختار و ظاهر در سه نوع طراحی تولید می‌شوند:

  • تابلو ثابت
  • تابلو کشویی
  • تابلو رَک دار

تجهیزاتی که عموما درون این تابلو قرار داده می‌شود عبارتند از:

  1. انواع کلید
  2. باسبار
  3. لوازم اندازه گیری
  4. فیوز
  5. پایه نگهدارنده
  6. کانال عبور سیم
  7. کنتورها

تابلو برق شالتر معمولا در خیابان نصب می‌شود. این تابلو برای کنترل و حفاظت از جریان خروجی ترانس فشار متوسط به سوی ترانس فشار ضعیف استفاده شده است. به دلیل این که از این تابلوها در محیط‌های باز استفاده می‌شود، برای تولید آن‌ها به استانداردها و اصول فنی و ایمنی خاصی نیاز است.

تابلو برق شالتر

قیمت تابلو برق شالتر

یکی از موارد مهم در خرید تابلو برق شالتر، قیمت آن است. قیمت این تابلوها به مواردی مانند نوع، ابعاد و این قبیل عوامل بستگی دارد. شما می‌بایست مطابق با بودجه و نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. ذکر این نکته ضروری است که قیمت را تنها عامل برای خرید این تابلو ندانید. صرفا به علت ارزان بودن یک تابلو، آن را خریداری نکنید ابتدا کیفیت و سپس قیمت تابلو برق را مد‌نظر قرار دهید.

عوامل مختلفی در قیمت این تابلو موثر است. ابعاد، کیفیت، نوع تجهیزات و تعداد آن‌ها، هزینه ساخت و مونتاژ از جمله این موارد است. در زمان ساخت، مهندسین معمولا فضایی به تهویه بهتر و یا توسعه در آینده اختصاص می‌دهند. همچنین از نظر برخی تولیدکنندگان این تجهیزات، قیمت این تابلو بسته به نوع طراحی، کیفیت ساخت و تجهیزات مورد استفاده متغیر است.

سخن نهایی

تابلوهای برق شالتر در هر جایی که برق وجود داشته باشد قابل مشاهده است. این تابلوها را میتوان در کتابخانه‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاها و در کل در مکان‌های عمومی، صنعتی و تخصصی مانند کارخانجات به راحتی پیدا کرد.

در هر ساختمان‌های مسکونی نیز تعدادی تابلو برق شالتر وجود دارد. این تابلو در بخش‌هایی مانند روشنایی، آسانسور، برق ورودی، کنترل پمپ، موتورخانه و در جاهایی که برق دخالت دارد مشاهده میشود. این تجهیزات مانند هر تجهیزات دیگری نیاز به نگهداری و تعمیر دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد