تابلو برق شالتر
2023-02-16
تابلوهای دیماندی
تابلوهای دیماندی 
2023-02-21
تابلو برق شالتر
2023-02-16
تابلوهای دیماندی
تابلوهای دیماندی 
2023-02-21
نمایش همه

استفاده از مخزن آب کامپوزیتی بهترین انتخاب برای ساخت مخازن خاص

استفاده از مخزن آب کامپوزیتی بهترین انتخاب برای ساخت مخازن خاص به شمار میرود. مخزن‌ها تجهیزاتی هستند که معمولا جهت حفظ و نگهداری آب آشامیدنی، مواد‌ سوختی، مواد شیمیایی، سیالات، گرانول، مواد غذایی و کودهای مایع استفاده می‌شوند. یکی از پرکاربردترین مخازن، مخزن‌ آب کامپوزیتی است. مخزن کامپوزیتی به مخزنی گفته می‌شود که از مواد کامپوزیتی تولید شده باشد.

مخزن‌ آب کامپوزیتی بر اساس آخرین استانداردهای دنیا و مطابق با علم و دانش فنی، طراحی و تولید می‌شود. تمامی این مخازن پیش از تولید، توسط نرم افزار، شبیه سازی شده و در محل نصب پس از پایان کار بررسی می‌شوند.

کامپوزیت چیست؟

برای درک بهتر این مطلب ابتدا باید با کامپوزیت آشنا شوید. به ترکیب دو و یا چند ماده با یکدیگر به طوری که از نظر شیمیائی، مجزا و غیر محلول در یکدیگر باشند کامپوزیت گفته می‌شود. در این ترکیب باید بازده و خواص ساختار این ترکیب نسبت به هر یک از اجزا به تنهایی، در موقعیتی برتر قرار بگیرند.

به زبان ساده‌تر کامپوزیت موادی است که ترکیبی از مواد مختلف و متفاوت باشد و اجزای تشکیل‌دهنده آن هویت اصلی خود را حفظ کنند و در یکدیگر حل نشوند.

مخزن‌ آب کامپوزیتی، مخزنی است که بدنه آن‌ از ترکیب گفته شده در بالا بدست آید. این مخازن برای ذخیره، انتقال و یا انجام فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن تولید شده از کامپوزیت (FRP وGRP) اکثر نیازهای مکانیکی و شیمیایی را پاسخ می‌دهند.

تولید مخازن کامپوزیتی

یک مخزن‌ آب کامپوزیتی به روش رشته پیچی و یا لایه‌گذاری دستی توسط مرغوب‌ترین مواد تولید می‌شود. رِزینی که در ساخت این مخازن استفاده می‌شود، بر اساس نوع مایعی که قصد ذخیره آن را داریم و درجه حرارت آن، از بین پُلی اِستر و وینیل استر انتخاب می‌شوند.

در هنگام تولید، زاویه پیچش الیاف این مخازن از ۷۰ تا ۹۰ درجه متغیر است. فرآیند رشته پیچی در مخزن‌ آب کامپوزیتی با توجه به فشار کاری تعیین می‌شود. در بخش کنترل کیفی، مواد اولیه به شکل دقیق بررسی می‌شوند و در پایان این مخازن مورد ارزیابی قرار میگیرند. مخزن‌ آب کامپوزیتی حتی قادر به ذخیره مواد اسیدی و قلیایی نیز هست، این مخازن تا گنجایش ۱۵۰ متر مکعب و به صورت یکپارچه عرضه میشوند.

استفاده از مخزن آب کامپوزیتی بهترین انتخاب برای ساخت مخازن خاص

نقاط قوت مخازن کامپوزیتی

  • حمل و نصب آسان
  • ذخیره آب آشامیدنی تا مدت زمان طولانی
  • عدم نفوذ هر گونه آلودگی و جلوگیری از ایجاد جلبک
  • قابلیت تولید در انواع و اشکال متنوع و حجم‌های مختلف
  • مقاومت در برابر خوردگی و تغییرات دمایی
  • قابلیت شستشوحتی با مواد ضدعفونی کننده
  • توانایی در ذخیره آب حتی در سیستم‌های تحت فشار
  • طراحی و ساخت برای مناطق شهری، جنگی و روستایی
  • امکان سفارشی سازی
  • مقاومت مکانیکی بالا

کاربردهای مخازن کامپوزیتی

مخزن‌ آب کامپوزیتی در موارد و کاربری‌های مختلف قابلیت عرضه دارند. این مخازن عموما برای ذخیره و نگهداری سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیالاتی مانند اسید، آب دریا، قلیا، حلال‌های قطبی و محصولات صنایع غذایی از این دسته هستند.

از دیگر ویژگی‌های این مخازن نگهداری انواع مایعات است. سایر موارد مانند دوام بالا در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر تاول‌زدگی و حرارت و ماندگاری در زمان تماس با دیگر عوامل می‌باشد. از مواردی که این مخازن را در رتبه‌های برتر استفاده قرار داده است می‌توان به بازدهی بالا، سهولت در تعمیرات، وزن پایین و استحکام بالا اشاره نمود.

انواع مخازن کامپوزیتی

با توجه به قابلیت سفارشی‌سازی، مخزن‌ آب کامپوزیتی در هر ابعادی تولید می‌شود و به همین دلیل این مخازن در اشکال متفاوتی عرضه می‌شوند، این مخازن عمدتا عبارتند از:

  • مخزن سطحی (زمینی)
  • مخزن استوانه‌ای (ایستاده)
  • مخزن دفنی (خوابیده)
  • مخزن مکعبی(نِشسته)

تمامی مخازن بر اساس ابعاد و نوع کارایی قابلیت تولید به شکل یکپارچه و پنلی (سر هم بندی در محل قرار گیری) را دارند.

نگهداری از مخازن کامپوزیتی

نگهداری از این مخازن کار سخت و پیچیده‌ای نیست. با توجه به نبود سیستم‌های برقی در این مخازن، کافیست به شکل منظم و دوره‌ای پاکسازی مناسب انجام شود. این پاکسازی به حفظ کیفیت مایعات و مواد شیمیایی درون مخزن کمک می‌کند. احتیاط کنید که ضربات سنگین و یا فشارهای زیاد به بدنه این مخزن وارد نشود.

عمر مخازن کامپوزیتی

طول عمر مخزن‌ آب کامپوزیتی در حدود ۵۰ سال عنوان شده است. این مخازن مقاومت بالایی در برابر عوامل مزاحم میکروبی و یا صنعتی از خود نشان داده است. مخازن کامپوزیتی قابلت طراحی و تحمل تا فشار ۲۰ بار را دارد، همچنین این مخازن را می‌توان بر اساس نیازمصرف کننده، در برابر حرارت مقاوم نمود.

علاوه بر موارد گفته شده، این مخازن می‌توانند طبق نیاز، مقاومت محیطی بالایی داشته باشند. مخزن‌ آب کامپوزیتی در حجم‌های بالا می‌بایست در محل پروژه اجرا شوند.

عوامل موثر در قیمت مخازن کامپوزیتی

تمامی موارد زیر در تعیین قیمت یک مخزن‌ آب کامپوزیتی تاثیرگذار است. برخی از این موارد به شرایط محیط پروژه و همچنین محل قرارگیری آن بستگی دارد:

  • ظرفیت
  • نوع قرارگیری
  • ابعاد
  • استاندارد تولید
  • یکپارچه یا پنلی بودن
  • SMC یا GRP بودن

به عنوان مثال هنگامی که حجم مورد نیاز بالا باشد، مخزن بصورت پنلی ساخته میشود، سپس در محل قرار گیری مونتاژ خواهد شد. بدلیل این که حمل این مخازن هزینه بر و طاقت فرسا میباشد.

بیشتر بخوانید: مخزن فایبرگلاس

سخن پایانی

این مقاله درباره استفاده از مخزن آب کامپوزیتی بهترین انتخاب برای ساخت مخازن خاص بوده. حفظ بهداشت آب یکی از مسائلی است که به‌ شکل مستقیم بر روی سلامتی ما انسان‌ها تاثیر میگذارد. به همین دلیل مواد اولیه به کار رفته در این مخازن باید به نحوی انتخاب شوند که از ورود ناخالصی و مواد آلوده کننده جلوگیری کنند. مشکلات گفته شده معمولاً در مخازن بتنی و فلزی قابل مشاهده است.

از مخزن‌ آب کامپوزیتی میتوان جهت ذخیره آب شرب در مناطق صعب العبور نیز استفاده نمود. این مخازن کاملا بهداشتی بوده و قابلیت شستشو دارند، یکی از مزایای مخازن آب مکعبی و یا مخازنی که در محل تولید می شوند این است که قطعات معیوب و آسیب دیده قابلیت تعویض دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد