انواع کامپوزیت
همه چیز در مورد کامپوزیت ها
2021-06-08
تابلو-کنترل-با-بدنه-کامپوزيت
تابلوهاي برق، جعبه هاي انشعاب و جعبه هاي کنتور با بدنه‌ي كامپوزيت؛ نقطه‌ي عطفي در صنعت توزيع نيروي برق کشور
2023-02-02
انواع کامپوزیت
همه چیز در مورد کامپوزیت ها
2021-06-08
تابلو-کنترل-با-بدنه-کامپوزيت
تابلوهاي برق، جعبه هاي انشعاب و جعبه هاي کنتور با بدنه‌ي كامپوزيت؛ نقطه‌ي عطفي در صنعت توزيع نيروي برق کشور
2023-02-02
نمایش همه

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

مخزن فایبرگلاس از مواد فایبرگلاس با کیفیت بالا ساخته میشود، دارای طول عمر طولانی و بدون هیچگونه آلودگی و ضرری برای سلامت انسان است. منابع فایبرگلاس در مقابل فرسایش بسیار مقاوم و دارای ایمنی بسیار خوب و قابل اعتماد هستند. همچنین این مخزن ها مقاوم در برابر آتش ، نارسانا و ضد الکتریسیته ساکن هستند.

منبع فایبرگلاس از رزین کت ژل، پارچه الیاف شیشه ای مصنوعی ساخته شده و از سطح تقویت شده با چگالی بالا و مقاوم در برابر خوردگی، بهره میبرند. آنها از نظر وزن سبک و در عین حال دارای استحکام بالایی هستند و برای نگهداری و ذخیره آب کاملا ایده آل هستند.

مخزن فایبرگلاس با ترکیب رزین، پلی استر، الیاف شیشه و بعضا ژلکت در دو دسته اصلی مخازن جی آر پی (GRP) و مخازن اس ام سی (SMC) تولید میشود. این مخازن بصورت پنلی یا یکپارچه و مونتاژ شده درون کارخانه، جهت نگهداری آب آشامیدنی، مخازن مکعبی ذخیره آب بهداشتی و حمل سیالات شیمیایی ساخته می شوند.

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

ساختار مخرن فایبرگلاس

فایبرگلاس ها در زیر مجموعه کامپوزیت های ترموست قرار می گیرند. بنابراین به این مخازن، مخزن کامپوزیت نیز گفته میشود. ایجاد ساختار سه بعدی رزین و الیاف های شیشه در هم تنیده و چسبندگی بالای الیاف به رزین، توانایی بالای شکل دهی ساختاری مستحکم و با مقاومت ویژه را امکان پذیر میکند. در تولید واقعی، ساختار دیواره مخزن فایبرگلاس عموماً از سه لایه تشکیل شده است. یک لایه داخلی، یک لایه استحکام و یک لایه سطح بیرونی. به صورت کلی این محصول به مخازن ذخیره سازی عمودی و مخازن ذخیره سازی افقی تقسیم می شود.

مخزن فایبرگلاس بعنوان یکی از زیر مجموعه های مخزن های کامپوزیت به مفهوم ترکیباتی از چند ماده اولیه و مشتقات نفتی، امروزه جایگاه ویژه ای را در صنعت آب و فاضلاب، نگهداری سیالات اسیدی و قلیایی، کارخانجات مواد غذایی جهت انبار مواد فود گرید و … به خود اختصاص داده اند.

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

ویژگی ها و مزایای مخازن آب مکعبی ماژولار کامپوزیت SMC/GRP

1.عدم امکان رشد جلبک و میکرو ارگانیسم و بهداشت بالای آب

سطوح پنل های کامپوزیت کاملا صیقلی بوده و مانع مسکن گزینی باکتری ها میشود. ضمن اینکه برای جلوگیری از رشد جلبک باید بیش از 99.9 درصد از نور خورشید محدود گردد. که این پنل ها قادرند از عبور بیش از 99.995 درصد از نور خورشید به داخل مخزن جلوگیری کنند.

همچنین این مخازن دارای تاییدیه بین المللی WRAS انگلستان و تاییدیه داخلی پژوهشگاه رازی (آزمون تعیین ترکیب شیمیایی به روش آنالیز شیمیایی) می باشد.

2.روش آب بندی پنل ها و عدم نشتی

پنل های کامپوزیت توسط پیچ های فولادی با پوشش مقاوم در برابر خوردگی و درجه استحکام بالا به یکدیگر متصل شده و توسط نوار های درزبند از جنس EPDM با گرید بهداشتی آب بندی میشوند. همچنین طراحی پنل ها طوری انجام شده است که نیروی قائم ناشی از فشار آب باعث فشردگی فلنچ پنلها شده و آب بندی را تقویت میکند.

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

3.عایق دما و عدم یخ زدگی آب مخزن در زمستان های بسار سرد

پنل های کامپوزیت در برابر انبساط و انقباض بسیار مقاوم اند و در درجه پایینی از رسانایی حرارتی قرار دارند و محیطی ایزوله را ایجاد مینمایند. لذا در تابستان و زمستان آب را با دمایی متعادل نگهداری میکنند.

4.شستشوی آسان

استحکام پنل ها و سطوح صیقلی امکان استفاده از دستگاه های شستشوی تحت فشار را برای انجام عملیاتن دوره ای نظافت فراهم میکند. همچنین پنل ها به راحتی توسط یک دستمال پارچه ای قابل نظافت میباشد.

5.قابلیت گسترش و جابه جایی

به دلیل ساختار ماژولار مخزن پس از چند سال استفاده از مخزن میتوان به راحتی مخزن را دمونتاژ نمود و در مکانی دیگر نصب کرد. همچنین در صورت نیاز میتوان به حجم مخزن اضافه نمود.

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

6.امکان تخلیه کامل مخزن

پنل های کف مخزن به شکل هرمی طراحی شده و امکان تخلیه کامل آب را فراهم می سازند.

  1. سرعت بسیار بالای اجرا

اجرای مخازن بتنی بسیار زمان بر بوده و همچنین امکان خطای انسانی در ساخت بتن بالا می باشد.

در ساخت مخازن مکعبی ماژولار کامپوزیت با تولید پنل ها در کارخانه با سرعت و دقت بالا میتوان به صورت همزمان فونداسیون بتنی در محل پروژه را اجرا نمود. زمان اجرای یک مخزن 10.000 متر مکعبی بسته به تعداد نیروی کار حدود یک تا 3 ماه برآورد میگردد. که در مقایسه با مخازن بتنی به طرز چشمگیری کاهش زمان دارد.

8.دوام

طول عمر مواد کامپوزیت SMC در بدترین شرایط آب و هوایی نظیر عسلویه بسیار مناسب و بالا میباشد. به نحوی که بعد از 23 سال حدود 2 تا 3 درصد افت خواص مکانیکی دارد که با یک دمونتاژ ساده میتوان پنل های جدید را جایگزین نمود. ولی در شرایط مناسب بیش از 50 سال طول عمر مفید برآورد گردیده است.

9.هزینه پایین نگهداری و تعمیرات

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

توصیه می کنیم مقاله مقایسه مخازن آب کامپوزیتی با مخازن بتونی و فولادی را هم در کنار این مقاله مطالعه نمایید.

علت استفاده از مخزن کامپوزیتی

مخازن آب فایبرگلاس تا چهار برابر سبک تر از مخازن استیل و به مراتب سبک تر از مخازن بتنی است. آن‌ها همچنین نسبت به فولاد و بتن بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستند. از این گذشته، مخازن فایبرگلاس به صورت یکپارچه تولید شده و در زمان کمی به محل ارسال می‌شود. بیش از 75 درصد از کل برنامه های ذخیره سازی آب اکنون مخازن کامپوزیتی هستند. این بهترین راه حل برای ذخیره سازی با ظرفیت بالا تا 3.5 میلیون گالن و اقتصادی در مقیاس با ظرفیت مخزن است.

استحکام کششی مخزن استیل با ویژگی‌های باربری کارآمد و پایه بتون مسلح، برای استفاده بهینه از مواد ترکیب می‌شود. قسمت خشک داخلی محافظت شده، پایه محوطه لوله کشی و سایر سیستم های یکپارچه، با امکانات گسترده ای برای فضای اداری یا انبارداری، نصب تجهیزات و سایر مصارف متعدد بهره وری بالایی را ارائه خواهد داد.

مخزن فایبرگلاس | مخزن کامپوزیت

این کاربرد کارآمد مواد، طراحی و تکمیل به موقع برای هزینه های رقابتی سرمایه را تسهیل می کند. علاوه بر این، پایه بتونی کاملاً عاری از تعمیر و نگهداری است. گنبد بتونی آن از کف مخزن فولادی پشتیبانی می کند.  تراکم و نیاز به سقف های محافظ یا موانع را از بین می‌برد. با وجود سطح‌های فولادی روکش شده محدود به خود مخزن، پس انداز نگهداری مخازن کامپوزیت 15 تا 20 درصد از هزینه سرمایه اولیه یا بیشتر است و به همین دلایل قیمت مخزن آب کامپوزیت را مقرون به صرفه خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد