برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟
2023-03-26
جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟
جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟
2023-04-01
برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟
2023-03-26
جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟
جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟
2023-04-01
نمایش همه

بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق

بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق؛ نرم افزار طراحی تابلو برق از جمله مهم ترین نرم افزارهایی است که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل از نرم افزارها ویژگی های مشخصی دارند و هر کدام از آن ها نیز می توانند برای طراحی انواع تابلو برق به صورت مجزا مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه سعی کرده ایم تا تمامی ویژگی های مربوط به این نرم افزارها را به همراه کاربردهای آن ها توضیح دهیم و شما را با این موضوع آشنا سازیم.

نرم افزار Eplan

اولین نرم افزار با نام ایی پلن شناخته می شود. این software مربوط به یک شرکت آلمانی می باشد که از آن به طور کلی برای طراحی کردن و نقشه کشی کردن سیستم های الکترونیکی استفاده می کنند. کاربرد ویژه این نرم افزار در طراحی انواع تابلوهای برق است. در سال 1984، اولین نسخه ا این نرم افزار که نسخه 5 نیز به حساب می آمد، ساخته شد و روانه بازار گردید. این نسخه 5 بعدها توانست به نسخه p8 ارتقا پیدا کند و تغییر نام دهد.

در نسخه اولیه چندین ویژگی مهم و کاربردی برای این نرم افزار در نظر گرفته شده است. این ویژگی ها شامل شماره گذاری کردن سیم ها، مستند سازی های مختلف، طراحی نقشه های جانمایی انواع تابلو برق به شکل های مختلف دو بعدی و سه بعدی و… می باشند. زمانی که نسخه ای پلن به یک level و یا همان یک درجه بالاتر ارتقا پیدا کرد، نام آن را با پرو پنل شناختند. در نسخه پرو علاوه بر تمامی ویژگی هایی که قبلا در خصوص این نرم افزار وجود داشت، یک ویژگی دیگر نیز به آن افزوده شد که این ویژگی در اصل امکان طراحی کردن سه بعدی تابلوهای برق می باشد.

مزیت های eplan pro8

این نرم افزار علاوه بر تمامی موارد و ویژگی هایی که در مورد آن بیان کردیم، مزیت های مختلف دیگری نیز دارد که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم. آشنا شدن با مزیت های مختلف هر کدام از انواع نرم افزار طراحی تابلو برق، به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بهترین نوع نرم افزار را انتخاب کنید و از آن استفاده نمایید.

  • بالا بردن میزان سرعت تهیه کردن مدارک
  • جلوگیری از انجام عملیات ها و پروسه های تکراری که سبب خستگی کاربر می شود.
  • ارائه کردن انواع مدارک مهندسی که دارای جزئیات بسیار دقیق و بدون خطا هستند.
  • کاهش دادن کار حجم مربوط به طراحی ها و جذب کردن حداکثری پروژه ها
  • کاهش حداکثری میزان خطاها در نقشه کشی
  • امکان نمایش واقعی و سه بعدی از محصول نهایی
  • قابلیت مونتاژ تجهیزات سه بعدی در نرم افزار
  • پروسه ساده انجام کار
  • فرایند سریع انجام کار
  • سرعت بالا در مونتاژ کردن
  • انواع گزارش گیری های مختلف و متنوع

معمولا برای آن که بتوانید انواح تجهیزات سه بعدی را در نرم افزار ایی پلن مونتاژ نمایید، باید یک پروسه مشخصی را پشت سر بگذارید. می توانید برای ساختن انواع تابلوهای کنترلی، مونتاژ این تابلوها را به صورت صد در صدی در محیط مجازی انجام دهید. باید ابتدا محفظه خودتان را انتخاب کنید. سپس انواع تجهیزات سه بعدی الکترونکی همچون کلید، فیوز و رله ها را بر روی ریل مورد نظر نصب کنید. در مرحله بعدی داکت را نصب می کنیم. سپس محفظه را سوراخ کاری می کنیم. این سوراخ کاری برای نصب کردن انواع گلندها و المان ها بر روی درب محصول است. این کار سبب می شود تا بتوانید محصول خودتان را پیش از ساخته شدن در دنیای واقعی ببینید.

نرم افزارهای دیگر EPLAN

ای پلن 3 نرم افزار دیگر نیز دارد که هر کدام از آن ها یک سری ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

EPLAN PRO PANEL اولین مورد است. چیدمان و طراحی انواع تابلو برق به شکل سه بعدی با این نرم افزار انجام می شود. گرفتن اطلاعات و گزارش پروژه نیز با آن می تواند انجام شود.

EPLAN HARNESS نرم افزار دوم است که مدرن تر بوده و معمولا برای انواع مستندسازی ها، طراحی کردن سه بعدی دسته های سیم برق، انواع پوشش های حفاظتی و سیم کشی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول می تواند عملیات های مختلف را خودکاری سازی کند و این بزرگ ترین مزیت آن به حساب می آید.

NEPLAN نیز سومین مورد است که از آن برای تحلیل کردن شبکه های مربوط به تولید، انتقال و توزیع شبکه های برق استفاده می شود.

نرم افزار AUTOCODE ELECTRICAL

این نرم افزار امروزه می تواند پا به پای نرم افزار EPLAN در سطح جوامع مورد استفاده قرار گیرد. مهم ترین وظایفی که این نرم افزار به عهده دارد نیز شامل طراحی کردن انواع مدارهای الکترونیکی همچون انواع نقشه های برق، سیستم های الکترونیکی، تابلوهای برق و… می شود.

ویژگی هایی که نرم افزار اتوکد الکترونیکال از آن ها برخوردار است، سبب شده است تا افراد زیادی به دنبال استفاده از این ویژگی ها باشند. به همین خاطر نیز بهتر است این ویژگی ها را در این قسمت مورد بررسی قرار داده و با آن ها آشنا شوید.

  • طراحی کردن و ساخت انواع مدارهای کنترل الکترونیکی
  • داشتن فهرست کامل از انواع اجزای الکترونیکی برای رسم انواع نقشه ها
  • امکان تولید کردن گزارشات مختلف به شکل خودکار
  • امکان مشاهده کردن انواع مدارهای تولید و طراحی شده ه شکل نمای سه بعدی
  • امکان پیدا کردن خطاهای مدار و برطرف کردن آن ها

نرم افزار CADE-SIMU

این نرم افزار بیشتر به منظور شبیه سازی کردن مدارهای فرمان و قدرت و همچنین PLC استفاده می شود. کم حجم بودن و کاربری آسانی که ای شبیه ساز دارد، در کنار داشتن تمامی آیکون های لازم برای رسم و طراحی انواع مدارها، سبب کاربری این نرم افزار می شود.

کاربردهای کلی این نرم افزار در شبیه سازی کردن انواع مدارهای قدرت، عیب یابی کردن کلی مدار، داشتن حالت مانیتورینگ در زمان شبیه سازی، وجود دو نوع لوگو مختلف PLC و همچنین سری 1200 زیمنس خلاصه می شود.

با توجه به تمامی نکاتی که تا اینجا مطرح شد و انواع نرم افزار طراحی تابلو برق که معرفی کردیم. باید بدانید که نرم افزارهای معرفی شده در این میان هر کدام برای یک سری از فعالیت ها می توانند گزینه مناسبی باشند. به طور مثال نرم افزار CADE-SIMU به هیچ وجه برای انجام دادن پروژه های بزرگ و مهم نمی تواند انتخاب خوبی باشد. این نرم افزار به طور کلی برای پروژه های پژوهشی و همچنین پروژه هایی با حجم و ابعاد کوچک بسیار مناسب است.

از سوی دیگر این موضوع نیز وجود دارد که نرم افزارهایی همچون EPLAN و ELECTRICAL AUTOCAD در حال حاضر بهترین انواع نرم افزارهای طراحی به شمار می روند که رقابت های نزدیک و تنگاتنگی نیز با یکدیگر دارند.

به طور کلی مهندسان برق نرم افزار ای پلن و مهندسان مکانیک نرم افزار اتوکد را ترجیح می دهند. یکی از مشکلاتی که امروزه نرم افزار ایی پلن دارد، مربوط به سختی کرک شدن نسخه جدید آن است و همین موضوع سبب شده تا گروهی از مهندسان برق نیز به استفاده از اتوکد الکترونیکی روی بیاورند.

کلام پایانی

بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق را در این مقاله سعی کردیم به خوبی بررسی کنیم. این بررسی ها قطعا به ما کمک می کنند تا بتوانید در زمان انتخاب برنامه مناسب، بهترین نوع نرم افزار را انتخاب کنید. زمانی که نرم افزار مناسبی را انتخاب کنید، متوجه می شوید که کارتان بسیار ساده تر شده و کار طراحی کردن تابلوهای برق را نیز به شکل راحت تری انجام خواهید داد. در صورتی که نیاز به کار طراحی تابلوهای برقی دارید، شرکت ایمن ایستا در این زمینه یکی از بهترین های داخل کشور بوده که می توانید از ما کمک بگیرید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد