بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق
بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق
2023-03-28
چک لیست pm تابلو برق چیست؟
چک لیست pm تابلو برق چیست و شامل چه مواردی می شود؟
2023-04-04
نمایش همه

جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟

جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟

جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟ جامپر چیست و چه کاربردی در تابلو برق ها انجام می دهد؟ این همان موضوعی است که در طول این مقاله قرار است به بررسی آن بپردازیم و آن را با جزئیات کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. مسلما این موضوع می تواند اهمیت زیادی برای کسانی که از تابلوهای برق استفاده می کنند، داشته باشد. جامپرها از جمله قطعات الکترونیکی مهمی هستند که باید حتما آن ها را بشناسید تا بتوانید کاربردهای دقیق آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

جامپر چیست؟

در واقع می توانیم بگوییم که جامپرها از جمله قطعات الکترونیکی به حساب می آیند که برای بردها و مدارهای الکتریکی از آن ها استفاده می شود. با وجود جامپرها می توانید جریان ها را در مدارهای برق تغییر دهید و یا حتی جریان را به طور کامل قطع کنید. زمانی که بتوانید این کار را انجام دهید، مسلما کنترل کردن تابلوهای برق نیز برای شما بسیار ساده تر خواهد شد.

 این قطعات از جنس پلاستیک تولید می شوند و یک قطعه فلزی در درون خودشان دارند. زمانی که به جامپرها حرارت داده می شود، قطعات داخلی آن ها منقبض می شوند. همین انقباض باعث می شود تا اتصالات نیز محکم تر به یکدیگر پیوند داده شوند.

کاربردهای جامپر در تابلو برق

جامپرها به طور کلی در بخش های مختلفی استفاده می شوند؛ اما مهم ترین کاربردهای آن ها را می توانیم در مدارهای الکترونیکی مختلف و به خصوص تابلوهای برق در نظر بگیریم. در این نوع از تابلوها، جامپرها می توانند کاربردهای زیر را داشته باشند.

·        زمان بندی تابلو

حتما تابلوهای برق مختلف در خیابان ها و سر در مغازه ها را مشاهده کرده اید که هر کدام از آن ها می توانند به شکل الگوهای مختلفی روشن و خاموش شوند. این روشن و خاموش شدن های لامپ های LED با توجه به استفاده از جامپرها در این تابلوها است. به طور مثال می توانید با جامپرها تعیین کنید که هر چند ثانیه یک بار کدام یک از قسمت ها و لامپ های مدار روشن و کدام قسمت ها خاموش شوند.

·        تغییر مقاومت سنسورها

تغییر دادن میزان مقاومت سنسورها نیز گزینه و نکته مهم بعدی است که باید در نظر بگیرید. معمولا با استفاده از جامپرها می توانید میزان مقاومتی که در سنسورها وجود دارد را نیز به راحتی تغییر دهید. این تغییر دادن مقاومت ها سبب بروز تغییرات مختلفی در تابلوهای برق می شود.

·        روشن شدن خودکار دستگاه

از جمله دیگر کاربردهایی که جامپرها می توانند در تابلوهای برق و به طور کلی بردها و مدارهای الکترونیکی داشته باشند، مربوط به آن است که شرایط مدار را به گونه ای تنظیم کنند که مدار به صورت خودکار روشن شود. این موضوع برای بسیاری از مواقع می تواند اهمیت داشته باشد و کار مشتریان را بسیار ساده تر کند.

·        مراقبت از مدار

جامپرها حتی می توانند از مدارها و بردهای الکترونیکی نیز در برابر جریانی که در مدار جاری می شود، محافظت کنند. در بسیاری از مواقع، برقی که استفاده می شود از نوع برق سه فاز می باشد. برق های سه فاز می توانند باعث شوند که مدار دچار خرابی شود. مسلما این موضوع هزینه ها و خسارت های زیادی را به بار می آورد و به همین خاطر نیز بهتر است بدانید که چگونه باید از جامپرها در جهت رسیدن به این مراقبت استفاده کنید.

·        اتصال دو نقطه از مدار

گاهی اوقات دو نقطه در یک مدار وجود دارند که نمی توانید آن ها را از زیر برد به یکدیگر پیوند دهید. همین موضوع سبب می شود تا نیاز به استفاده از جامپر پیدا کنید.

·        اتصال بخش های محتمل قطعی

بخش هایی در مدارهای الکتریکی وجود دارند که ممکن است بعدها توسط کاربران قطع شوند. با استفاده از جامپرها می توانید این بخش ها را به هم متصل کنید و بدین ترتیب اجازه قطع شدن جریان در مدار را ندهید.

·        سوئیچ حالت های کار دستگاه

گاهی اوقات دستگاه ها و انواع تابلو برق هایی طراحی و ساخته می شوند که می توانند به دو شکل مختلف کار کنند. در حقیقت عملکرد این حالت های مختلف می تواند کاملا با یکدیگر متفاوت باشد. سوئیچ کردن حالت های مختلف در یک مدار و تابلو برق می تواند با استفاده از جامپرها محقق شود.

انواع جامپرها

کاربردهایی که برای جامپرها عنوان شد، اهمیت بسیار زیادی دارند. این کاربردها می توانند علاوه بر تابلوهای برق، در دیگر بردها و مدارهای الکترونیکی نیز دیده شوند. به همین خاطر نیز توصیه می کنیم تا حتما بدانید که چه نوع جامپری را قرار است استفاده کنید. دو نوع جامپر سیمی و جامپر روی برد وجود دارد که هر کدام می توانند کارایی های متفاوتی داشته باشند.

·        جامپر سیمی

جامپرهای سیمی دارای عملکردهای ساده ای هستند. این نوع از جامپرها می توانند یا بر روی بوردها استفاده شوند و یا آن که می توانند دو نقطه از مدار را به صورت دائمی و یا موقتی به یکدیگر اتصال دهند.

جامپرهای سیمی از جنس سیم هایی ساخته شده اند که سیم برق را از آن می سازند. همین موضوع نشان دهنده رسانایی بسیار بالای این جامپرها بوده و اهمیت آن ها را در متصل کردن دو نقطه از مدار نشان می دهد.

·        جامپرهای روی برد

نوع بعدی با نام جامپرهای روی برد شناخته می شوند. این مدل از جامپرها یا همان پرش کننده ها سبب می شوند تا اولا عملکرد کلی دستگاه تغییر پیدا کند و دوما آن که برخی از اتصالات دستگاه و برد به طور کامل قطع شوند.

کلام پایانی

بررسی مدل های مختلف جامپرها و ویژگی های هر کدام از آن ها می توانند بسیار مهم باشند. جامپرها می توانند اتصالات موجود در مدار را قطع کنند. سبب شوند تا برخی از قسمت های مدارها به هم متصل شوند. و… معمولا مراقبت از بورد و مدار در برابر جریان نیز از جمله دیگر کاربردهای این قطعات الکترونیکی است. برای خرید جامپرها نیز بهتر است حتما به فروشگاه های معتبری که در این زمینه در حال فعالیت هستند، مراجعه کنید. با این کار می توانید جامپرهای بهتر و باکیفیت تری را تهیه کرده. سپس آن ها را به راحتی در مدارهای خود به کار ببرید.

امیدواریم مقاله جامپر در تابلو برق چه کاری انجام می دهد؟ برای شما مفید بوده. شرکت ایمن ایستا یکی از بهترین تولیدکننده های داخلی در زمینه تابلوهای برق بوده و می توانید سفارشات خودتان را از طریق این شرکت انجام دهید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد