دریچه منهول
دريچه هاي منهول کامپوزيت براي ايمني بيشتر
2023-03-22
برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟
2023-03-26
دریچه منهول
دريچه هاي منهول کامپوزيت براي ايمني بيشتر
2023-03-22
برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟
2023-03-26
نمایش همه

تاریخچه مخازن آب – کاربرد و انواع مخزن آب

تاریخچه مخازن آب کاربرد و انواع مخزن آب

انواع مخزن آب می توانند متنوع بوده و هر کدام از آن ها نیز دارای کاربردهای مختلفی باشند. برای آن که بدانید آیا مخزن های آبی که انتخاب می کنید برای شرایط کاربری شما مناسب است یا خیر، بایستی حتما انواع مخزن ها و همچنین کاربرد هر کدام از آن ها را بدانید. در ادامه این مقاله سعی کرده ایم تا در مورد تمامی مسائلی که مربوط به مخزن های آب می شوند صحبت کنیم.

سیر تکامل مخزن آب

حتما شما هم این جمله را شنیده اید که آب مایه حیات است. این مایع حیاتی که برای سلامتی انسان و حیوانات اهمیت بسیار زیادی دارد، در مخازن مختلف ذخیره می شوذ. از همان ابتدای خلقت انسان و شروع سیر تکاملی او، ساخت مخازن آب به شیوه های مختلف نیز آغاز شده است.

متریال های سنگ، چوب و سفال از اولین موادی بودند که برای درست کردن مخزن آب مورد استفاده واقع می شدند. هنوز هم اگر در بسیاری از شهرهای ایران دیده باشید، چندین مورد از این مخازن تاریخی وجود دارند که مورد استفاده مردم می باشند.

بر اساس شواهد و اطلاعاتی که وجود دارد، تاریخچه قدیمی ترین نوع مخازن آب به حدود 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح می رسید. این یعنی با تاریخ امروزی چیزی حدود 52 قرن پیش بوده است که مردم از مخازن سفالی و چوبی برای تامین کردن آب استفاده می کرده اند. نزدیک ترین تمدن به این تاریخ مردمی بودند که در شبه قاره هند زندگی می کرده اند.

انواع مخزن های آب

مخزن های آب دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها کاربردهای خاص خودشان را دارند. با شناخت انواع مخزن ها می توانید متوجه شوید که کدام یک از آن ها گزینه بهتری برای شما محسوب می شود و می توانید کارایی های بیشتری را از آن ها انتظار داشته باشید.

·        مخازن سفالی

مخازن سفالی یا گلی از جمله مخازن آب بسیار ساده ای هستند که معمولا در روستاها ساخته می شوند. این نوع از مخازن را داخل زمین جایگذاری می کنند و به نوعی حالت آب انبار قدیمی را به آن می دهند. از آب ذخیره شده در این مخزن های سفالی و گلی برای سیراب کردن حیوانات و یا آبیاری زمین های کشاورزی و باغ ها استفاده می کنند. مخازن سفالی ساختارهای پیچیده ای ندارند و یا برای ساخت آن ها نیاز به دستگاه های پیشرفته ای نیست، اما در عین حال نیز نمی توانید کارایی هایی همچون مخازن پلی اتیلن و… را از آن ها انتظار داشته باشید.

·        مخازن پلی اتیلن

مخزن هایی از جنس پلی اتیلن امروزه بسیار کاربردهای گسترده ای دارند و مورد استفاده افراد قرار می گیرند. می توان گفت که در تمامی صنایع از جمله کشاورزی، صنعت، ساختمان سازی و انواع صنایع شیمیایی از این نوع مخزن ها استفاده های زیادی می شود. حتی از مخازن پلی اتیلن برای جمع آوری آب باران نیز استفاده می کنند. البته این کاربرد به تازگی به این مخازن افزوده شده است.

مدل های مخزن های پلی اتیلن بسیار متنوع هستند. اما تمامی مدل های آن ها رایج نمی باشند. رایج ترین مدل های مخزن های پلی اتیلن مربوط به مخزن های کتابی، افقی، عمودی، مکعبی و قیفی شکل می شوند. عدم تغییر کیفیت آب، عدم کم شدن حجم آب، حفظ تقریبی دمای آب و باکیفیت بودن مواد اولیه مورد استفاده در ساخت این مخازن، از جمله مهم ترین ویژگی هایی هستند که در مورد این مخازن وجود دارند.

·        مخازن فلزی

دسته بعدی مخزن های آب فلزی هستند که احتمالا آن ها را همچون مخازن پلی اتیلن نیز زیاد در دور و اطراف خود دیده اید. مخازن آب معمولا می توانند از متریال های گالوانیزه و یا آلومینیوم تولید شوند. مخزن های فلزی گالوانیزه سنگین تر بوده و میزان دوام و مقاومت بدنه بالاتری دارند. این در حالی است که ظاهر مخازن فلزی آلومینیومی زیباتر می باشد. اگر مخزن فلزی مورد استفاده شما از استیل ضد زنگ ساخته شده باشد، دیگر نگرانی از بابت خوردگی و یا پوسیدگی نخواهید داشت. در غیر این صورت باید نگران بروز خوردگی و انواع پوسیدگی ها در مخازن فلزی باشید.

مخزن های فلزی می توانند روکش های مختلفی داشته باشند. این نوع از مخازن نه تنها روکش بیرونی دارند، بلکه لایه درونی آن ها نیز دارای روکش می باشد. روکش های قسمت درونی با توجه به کاربردهای مخزن ساخته می شوند، به همین دلیل بهتر است در زمان خرید مخزن آب حتما به این نکته توجه داشته باشید.

·        مخازن بالشتی

مخازن بالشتی دقیقا شبیه به بالشت بوده و با پر شدن آب در آن ها، حجم و ابعاد پیدا می کنند. این نوع از مخازن معمولا برای مواردی استفاده می شوند که نیاز به استفاده موقتی آب در آنجا وجود دارد. این نوع از مخازن از جنس پلاستیک تولید می شوند و می توانند آب را برای چند روز الی چند هفته در خود نگهداری کنند. یکی از مهم ترین نکاتی که در این زمینه وجود دارد آن است که این نوع مخازن طول عمر پایینی دارند، تمیز کردن بخش داخلی آن ها بسیار سخت است و نمی توانید آب را برای مدت طولانی در آن ها نگهداری کنید.

·        مخازن فایبرگلاس

مخزن هایی که از جنس فایبرگلاس ساخته می شوند نیز امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مخزن های فایبرگلاس از مواد و متریال های کامپوزیت یا همان فایبرگلاس تولید می شوند. قیمت مواد اولیه این نوع از مخزن ها بسیار بالا است و به همین خاطر نیز مخزن های فایبرگلاس با حجم کم را معمولا نمی بینید زیرا ساخت آن ها صرفه اقتصادی ندارد.

کاربردهای انواع مخزن آب

مخزن های آب می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. اما به طور کلی بسیاری از این مخزن ها برای کاربردهایی که در ادامه معرفی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تامین کردن آب آشامیدنی
  • اطفا حریق
  • آبیاری کردن درختان و محصولات کشاورزی
  • انبار کردن آب
  • استفاده در کارخانه های مواد غذایی
  • استفاده در صنایع شیمیایی
  • استفاده در کمپ ها و مناطق زلزله زده

کلام پایانی

مواردی که در این مقاله در خصوص انواع مخزن آب و همچنین کاربردهای هر یک از آن ها بیان کردیم، مواردی هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید در زمان لازم، بهترین نوع مخزن آب را خریداری کنید. مخازن پلی ایتیلن و مخازن فلزی امروزه از جمله بهترین و رایج ترین نوع مخزن ها بوده. به همین دلیل نیز کاربردهای بسیار بیشتری دارند. به همین دلیل نیز اگر قصد دارید تا مخزن آب تهیه کنید، حتما به سراغ خرید یکی از این دو نوع مخزن بروید. فراموش نکنید که حتما خرید خود را از شرکت های معتبری مانند شرکت ایمن ایستا الکتریک انجام دهید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد