تاریخچه مخازن آب – کاربرد و انواع مخزن آب
2023-03-24
بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق
بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق
2023-03-28
تاریخچه مخازن آب – کاربرد و انواع مخزن آب
2023-03-24
بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق
بهترین نرم افزارهای طراحی تابلو برق
2023-03-28
نمایش همه

برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟

برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟ پیدا کردن یک مخزن آب مناسب برای کشاورزی می تواند یکی از اصلی ترین دغدغه های کشاورزان و باغداران محسوب شود. به همین دلیل نیز در طول این مقاله سعی کرده ایم تا انواع مخازن آب، چاه و استخرها را معرفی کنیم. ویژگی های مثبت و منفی هر کدام را بیان کنیم. از این طریق می توانید متوجه شوید که کدام یک از این موارد می تواند برای استفاده شما و شرایط باغ یا زمین کشاورزی که دارید، مناسب تر باشد.

ابتدا به بررسی کردن استخرها و همچنین مزیت ها و معایبی که دارند، می پردازیم. مسلما بررسی کردن استخرها می تواند به شما کمک کند تا نیمی از موضوع را به طور کامل برای خودتان شفاف سازی کنید. استخرها در باغ ها و مزارع کشاورزی بسیار زیادی وجود دارند که می توانند ابعاد مختلفی داشته باشند.

مزیت های استخر

مزیت های استخرهایی که به عنوان منبع ذخیره آب استفاده می شوند، می توانند بسیار زیاد باشند. این مزیت ها به شکل زیر هستند و بهتر است بدانید که هر کدام از آن ها مناسب برای یک نوع فضای کشاورزی می باشند.

·        چند کاربری بودن

اولین مورد مربوط به آن است که با استفاده کردن از استخرها می توانید علاوه بر ذخیره کردن آب، کارایی های دیگری را نیز از آن انتظار داشته باشید. به طور مثال می توانید از استخرها برای پرورش ماهی نیز استفاده کنید. این کار می تواند به صورت دو طرفه به شما سود برساند.

·        تازه بودن آب

به دلیل باز یودن استخر، آبی که در آن ذخیره می شود، معمولا تازه تر از آبی است که در مخازن پلی اتیلن و یا مخازن فلزی ذخیره می کنید. این مسئله برای کسانی که از آب مورد نظر قصد دارند تا برای کارهای دیگری غیر از کشاورزی هم استفاده کنند، اهمیت زیادی خواهد داشت.

·        حجم ذخیره آب بیشتر

استخرها معمولا نسبت به منبع های ذخیره آبی می توانند حجم آب بیشتری را در اختیار داشته باشند. حجم آب بیشتر برای رسیدگی به درختان و محصولات کاشته شده اهمیت زیادی دارد. برخی از باغ ها و زمین های کشاورزی از چاه آب برخوردار هستند، اما برخی دیگر این امکان را ندارند و صرفا به صورت ساعتی می توانند آب داشته باشند. بنابراین هر قدر بیشتر بتوانند در ساعت مورد نظر آب را ذخیره کنند؛ برایشان بهتر خواهد بود.

·        هزینه کمتر احداث

برای آن که بخواهید در یک باغ یا زمین کشاورزی، استخری را احداث کنید، معمولا هزینه زیادی نیاز نخواهید داشت. می توانید با کمترین مخارج و هزینه ها، استخر مورد نظر خودتان را احداث کرده و از آن استفاده نمایید. قطها هر قدر بتوانید هزینه های کمتری را برای احداق استخر داشه باشید، کارتان نیز ساده تر بوده و به همین خاطر می توانید سود بیشتری را به دست آورید.

·        پروسه ساخت ساده تر

معمولا ساختن یک استخر نیاز به مراحل خاص و یا پروسه های پیچیده و چند مرحله ای عجیب و غریبی ندارد. برای ساختن یک استخر کافی است تا چند نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید و با توجه به همین نکات، استخر مورد نظر خودتان را بسازید.

معایب استخر

با وجود تمامی مزیت هایی که عنوان کردیم، استفاده کردن از استخرها می تواند معایبی را نیز با خودش به همراه داشته باشد. معمولا هر کدام از منابغ ذخیره آب در زمین های کشاورزی، علاوه بر مزیت های منحصر به فرد، دارای معایب خاصی نیز هستند. به همین خاطر بهتر است معایب آن ها را نیز بدانیم که بتوانیم به درستی آن ها را بررسی کنیم.

·        عدم امکان فروش تجهیزات

زمانی که استخری را راه اندازی می کنید، مصالح و تجهیزاتی که در آن استفاده می نمایید دیگر قابلیت فروش و استفاده مجدد ندارند. به همین دلیل نیز نمی توانید پس از گذشت مدتی، سرمایه ای که خرج کرده اید را برگردانید.

·        بوی نامطبوع

معمولا در اطراف استخرها به دلیل رشد انواع جلبک ها و باکتری ها، بوی نامطبوعی وجود دارد که سبب می شود افرادی که در کنار استخرها هستند از بابت این بوی نامطبوع اذیت شوند. این موضوع یکی از مهم ترین معایبی است که در استخرها و به خصوص در فصل تابستان دیده می شود.

·        خطر سقوط

گزارشات زیادی مبنی بر سقوط کردن و افتادن کودکان و حتی بزرگسالان در استخرها وجود دارد. این موضوع به دلیل عمق زیاد استخرها و نداشتن حفاظ در اطراف آن ها بروز پیدا می کند.

·        نشتی و خرابی

گاهی اوقات ممکن است عایق کاری کف و دیواره های استخرها به درستی انجام نشود و در طول مدت استفاده از آن ها متوجه شوید که سطح آب استخرها بدون آن که از آن ها استفاده کنید در حال افت پیدا کردن است. این مسئله به دلیل بروز نشتی و خرابی در استخرها است.

·        تبخیر آب

تبخیر شدن آب در استخرها نیز می تواند مورد و گزینه مهم بعدی باشد که جزو معایب آن ها به شمار می رود. در استخرها به دلیل عدم وجود سرپوش، امکان تبخیر آب در اوج گرما و زیر نور و گرما وجود دارد.

·        کثیف شدن آب

باز هم به دلیل عدم وجود پوشش بر روی استخر، می توانیم بگوییم که امکان کثیف شدن آب و همچنین ریختن خاک، خس و خاشاک و… در آب استخر وجود دارد. کثیف شدن آب می تواند سبب عدم استفاده و کارایی آن شود.

·        مساحت اشغال شده زیاد

برای ساخت استخرها معمولا به فضای زیادی نیاز است. به همین خاطر نیز اگر در باغ و یا زمین کشاورزی که در اختیار دارید، فضایتان کم است، این مورد می تواند برایتان دردسرهای بیشتری را به بار بیاورد. استخرها نسبت به مخازن آب، فضای بیشتری را اشغال می کنند.

·        نیاز به پمپ آب

زمانی که از استخرها برای ذخیره آب کشاورزی استفاده می کنید، باید حتما پمپ آب مناسبی را نیز داشته باشید که بتوانید آب را از استخر به دیگر نقاط زمین و یا باغ خود برسانید. در صورتی که برق قطع شود و یا آن که پمپ آب دچار مشکل شود، نمی توانید از استرها برای تامین آب مورد نیاز زمین خود استفاده کنید.

مزیت های مخزن آب

برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟

در کنار بررسی استخرهای آب، در مقاله برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟ بهتر است مخازن آب را نیز بررسی کنیم. این مخازن آب می توانند از جنس های مختلفی همچون پلی اتیلن، فلز و… باشند. به همین دلیل نیز بهتر است بدانیم که کدام یک از آن ها چه نوع مزیت هایی دارد و آیا این مزیت ها به قدری بیشتر از استخرها می باشد که بخواهیم آن ها را جایگزین احداث استخرها کنیم یا خیر.

·        مقاوم در برابر تبخیر آب

اولین مزیتی که یک تانکر و یا مخزن ذخیره آب می تواند داشته باشد، آن است که آبی که در آن ذخیره می کنید، تبخیر نمی شود. عدم تبخیر آب می تواند برای باغ ها و زمین هایی که نیاز به آب در فواصل زمانی مختلف دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

·        حفظ بهتر کیفیت آب

معمولا آبی که در مخازن آب ذخیره می شوند، می توانند دارای کیفیت بهتری نسبت به آب هایی باشند که در استخرها وجود دارند.

·        حفظ حجم آب

آبی که در مخزن های فلزی و پلی اتیلنی ذخیره می شود، در همان حجم باقی می ماند. این موضوع به دلیل داشتن سرپوش و همچنین به دلیل آن است که نشتی در مخازن وجود ندارد و حجم کلی آب در همان حد حفظ می شود.

·        طول عمر بالا

معمولا مخازن ذخیره آب می توانند طول عمر بسیار بالایی داشته باشند. همین موضوع نیز سبب می شود تا نیازی نباشد که هر چند سال یکبار بخواهید منبع آب مورد نظر خودتان را تعویض کنید.

·        نصب آسان

منابع آب چه از نوع فلزی و چه از نوع پلی اتیلن باشند را می توانید به راحتی در هر جایی که نیاز دارید نصب کنید. نصب کردن آسان منابع سبب می شود تا نیازی به پرداخت هزینه برای دستمزد نصاب و یا تجهیزات جانبی نداشته باشید.

·        امکان جابجایی

منبع آب را برخلاف استخرها می توانید به راحتی در هر جایی که دوست دارید منتقل کنید. به طور مثال ممکن است از جای فعلی منبع مطمئن نباشید و یا بدانید که منبع آب در شرایط نامناسبی قرار دارد، در این شرایط می توانید به راحتی منبع آب را جابجا کرده و در جایی که مناسب تر است، قرار دهید.

·        عدم نیاز به پمپ آب

در مواردی که از منبع ذخیره آب استفاده می کنید، نیازی به پمپ آب ندارید. این موضوع هم در کم کردن هزینه های اولیه شما می تواند اثر داشته باشد و هم در زمانی که دسترسی به برق ندارید، مشکلی را برایتان به وجود نخواهد آورد.

·        مقاوم در برابر رشد جلبک

معمولا مخازن ذخیره آب و به خصوص مخزن های پلی اتیلن را به شکلی می سازند که در برابر رشد جلبک ها مقاوم هستند. این موضوع سبب می شود تا آبی که در این منبع ها ذخیره می کنید، دچار جلبک، باکتری و… نشود.

معایب مخزن آب

همچون استخرها، مخازن مختلف آب نیز می توانند معایبی را به همراه داشته باشند. در کنار تمامی مزیت های این مخازن، معایبی نیز برای آن ها وجود دارد. در ادامه به این معایب نیز می پردازیم تا بهتر بتوانید در این خصوص تصمیم گیری نمایید.

·        حجم کمتر

اولین عیب مربوط به مخزن های آب آن است که میزان حجم این مخازن نسبت به استخرها کمتر و محدودتر است. این مسئله برای باغ ها و زمین های کشاورزی که وسعت زیادی دارند، می تواند کمی مشکل ساز باشد. به همین خاطر نیز بهتر است اگر فضای زمین و باغ شما بزرگ است، حتما از استخرها در عوض مخازن آب استفاده کنید.

·        سرمایه اولیه بالاتر

معمولا میزان هزینه اولیه ای که برای خرید مخازن صرف می کنید، بالاتر است. افرادی که قصد ندارند تا در ابتدای کار هزینه زیادی را صرف کنند، در این مورد ممکن است کمی دچار مشکل شوند.

·        زنگ زدن داخل منبع

مورد بعدی مربوط به زنگ زدن قسمت های داخل منبع ذخیره آب و به خصوص منبع های فلزی است. این مورد می تواند در صورتی رخ دهد که منبع فلزی باشد و به خوبی ضد زنگ و رنگ بر روی آن قرار نگرفته باشد.

کلام پایانی

در خصوص پیدا کردن یک منبع ذخیره سازی آب مناسب، باید این نکته را در نظر بگیرید که پیدا کردن یک منبع مناسب شاید کار ساده ای نباشد. مسلما این کار نیاز به بررسی کردن مولفه های مختلف و متعددی دارد. در مقاله برای زمین کشاورزی استخر بهتر است یا مخزن ذخیره آب؟ مولفه های مختلفی وجود داشت که هر کدام از آن ها را بررسی کردیم. سعی کردیم تا بیشترین توضیحات را در این زمینه ارائه کنیم. که کار تصمیم گیری برای شما ساده تر از قبل شود. زمانی که این مولفه ها را بررسی کردید، می توانید بهترین نوع مخزن را انتخاب کرده و هزینه و زمان لازم برای ساخت آن را صرف کنید. شرکت ایمن ایستا الکتریک تولید کننده نمونه مخازن آب در ایران بوده و در این زمینه می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مجموعه ایمن ایستا الکتریک میباشد